De kracht van Virtual Reality (VR)

VR_1

Geschreven door:

Datum:

Deze blog delen:

Wanneer we het hebben over virtuele realiteit (VR), is een blik op de geschiedenis ervan interessant. Echter, deze blog zal zich niet focussen op het verleden, maar op iets boeienders: de huidige staat van VR en de impact ervan op ons (professionele) leven.

Inleiding

Een logische, vaak gestelde vraag is hoe VR er in de (nabije) toekomst uit zal zien. Dit is een intrigerende vraag omdat niemand het precies weet. VR is continu in ontwikkeling, met voortdurend nieuwe technologieën die de ervaring nog realistischer en indrukwekkender maken. De toekomst van VR is misschien onduidelijk, maar zeker niet onzeker.


In dit blogartikel richten we ons op enkele gebieden waar VR zich al bewezen heeft, namelijk: de gezondheidszorg, in de entertainmentindustrie en in het onderwijs.

afbeeldingOproepMBO_sollicitatietraining
Een van de Virtual Humans in gesprek met een mens (door middel van Natural Language Processing)

VR in de gezondheidszorg

We zijn van mening dat VR binnenkort onmisbaar zal zijn in de gezondheidszorg, primair vanwege de veelbelovende resultaten. Het Spaanse Nationale Onderzoeksraad heeft succes geboekt in het verminderen van de effecten van Parkinson door een behandeling toe te passen die VR gebruikt. Brennan Spiegel toont ook indrukwekkende resultaten in het bestrijden van pijn en paniekaanvallen. Hoe meer er wordt onderzocht, hoe prominenter de rol van VR in de gezondheidszorg wordt.

VR wordt niet alleen gebruikt voor pijnverlichting bij patiënten maar dient ook als revalidatietool en als efficiënt middel voor professionals om hun kennis te vergroten. Met een VR-bril kunnen ze overal en altijd oefenen met levensechte ervaringen, wat training effectiever en gepersonaliseerd maakt.

Bovendien biedt VR nieuwe manieren voor mensen om te bewegen, wat motiverend kan werken voor revaliderende patiënten. Een voorbeeld hiervan is het populaire spel ‘Beat Saber’, dat spelers aanmoedigt actief te worden en zo kan bijdragen aan het voorkomen van gezondheidsproblemen zoals overgewicht en diabetes.

"Het gebruik van VR is als leermiddel effectiever dan zowel e-learning als traditioneel onderwijs in de klas"

VR als entertainment

Naast het ontwikkelen van spellen die beweging stimuleren, zijn er vele VR-toepassingen gecreëerd voor entertainmentdoeleinden. Veel gamers duiken graag in een virtuele wereld om even aan de realiteit te ontsnappen. VR levert een 360-graden ervaring die als zeer realistisch kan worden ervaren.

Er zijn echter ook nadelen, zoals het vervagen van de grens tussen de echte en de virtuele wereld, wat invloed kan hebben op het gedrag van mensen in het echte leven. Desondanks geloven we in de kracht van VR, dat een positieve invloed heeft op de entertainmentindustrie en ook als leerinstrument kan dienen.

VR in het onderwijs

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat het gebruik van VR als leermiddel effectiever is dan zowel e-learning als traditioneel onderwijs in de klas. Bovendien kan VR rollenspel verbeteren, waarbij studenten veilig fouten kunnen maken zonder zich beoordeeld te voelen door klasgenoten.

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat het gebruik van VR als leermiddel effectiever is dan zowel e-learning als traditioneel onderwijs in de klas. Bovendien kan VR rollenspel verbeteren, waarbij studenten veilig fouten kunnen maken zonder zich beoordeeld te voelen door klasgenoten.

Soll_Rebek
Rebekka uit Sollicitatietrainer, bij de hoofdingang het Zonneveld ziekenhuis.

Eindeloze mogelijkheden: voor jou

De mogelijkheden van VR zijn eindeloos en het blijft zich constant ontwikkelen. Wilt u ontdekken welke virtuele mogelijkheden er zijn voor jouw organisatie? Neem dan contact met ons op.

Nieuwsbrief ontvangen?

Geen spam. Alleen maar de laatste inzichten en ontwikkelingen op het gebied van Virtual Reality. Meld je hieronder direct aan!

Lees meer over ons privacybeleid

Solliciteer

[contact-form-7 id="e4e3c36" title="sollicitatieformulier"]